Een slechte adem: wat kunt u doen? | Kliniek Noordzee

Slechte adem

Een slechte adem kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld roken, drinken, maagklachten of ontstekingen in uw lichaam. Maar ook de gezondheid van uw gebit kan een belangrijke rol spelen bij een slechte adem. U begrijpt dat het soort eten dat u eet kan zorgen voor een slechte adem, zoals het eten van veel knoflook, ui of specerijen. In deze blog vertellen wij hoe uw gebit voor een slechte adem kan zorgen.

Hoe ontstaat een slechte adem?

Bacteriën zijn de boosdoener. Als u veel bacteriën in uw gebit hebt, kunt u uit uw mond gaan ruiken. Bacteriën zetten etensresten namelijk om in gassen, zoals het stinkende zwavel. Bacteriën kunnen zich verstoppen op uw tong, tussen uw tanden of kiezen, onder een kroon of onder een kunstgebit. Deze bacteriën kunt u wegpoetsen door 2 keer per dag tanden (en tong) te poetsen met fluoridetandpasta. Lees hier meer over hoe u goed tanden poetst.

Daarnaast is het mogelijk dat u een ontsteking hebt in uw gebit. Zo kunt u last van een slechte adem krijgen als uw keelamandel of tandvlees is ontstoken. Neem contact met de tandarts op als u last heeft van gevoelige tanden.

Algemene tips

Om een slechte adem te voorkomen, geven we u enkele tips:

• Poets 2 keer per dag uw tanden en tong met fluoridetandpasta.
  • Flos uw tanden.
  • Behandel een slechte adem met mondspoeling. Let op dat hier niet te veel alcohol in zit waarmee u uw mondslijmvlies kunt uitdrogen.
  • Drink genoeg water (zo’n anderhalf tot twee liter per dag).
  • Stop met roken.
  • Stop met overmatig alcoholgebruik.
  • Kauw op (suikervrije) kauwgum.
  • Ga twee keer per jaar naar de tandarts en mondhygiënist.
  • Eet geen knoflook, ui en andere geurende voeding.

Persoonlijk advies van Noordzee Kliniek

Wilt u persoonlijke advies van onze tandartsen? Vraag dit gerust tijdens een periodieke controle. Zij kunnen op basis van uw dossier u goed adviseren. Zo kunt u last hebben van een slechte adem als u een ontsteking heeft. Onze tandartsen zullen tijdens de controle goed kijken of de oorzaak te maken heeft met de gezondheid van uw gebit. Neem contact met ons op.

slechte_adem

Inschrijven

Schrijf u nu in bij Kliniek Noordzee.